Valg af kontor, kontorplads, kontorhotel, kontorfællesskab, værksted, lager eller butik

At arbejde hjemmefra har sine fordele og ulemper.

1. behagelige stole og ubehagelige stole
2. de mange steder du kan sidde, f.eks i køkken, i TV-stuen osv
3. kæledyr der miaver og vil kæles med
4. TV-kanaler og streamingkanaler
5. SMS’er, breve og sociale opdateringer
6. Vejret. Når det er dårligt og du er hjemme, så vil du sove.
7. Temperaturen i dit hjem er enten for koldt eller for varmt
8. at der garanteret er noget i køleskabet du kunne spise lige nu
9. vasketøj der måske er rent eller beskidt
10. opvask som måske burde blive taget
11. forebyggende støvsugning
12. tidspunktet på dagen; enten er det for tidligt at gå i gang, eller ved at være fyraften
13. fraværet af tilstedeværende eller metaforisk pres fra en chef
14. Internet-surfing ind i det sorte hul
15. alle de ting du har udskudt i længere tid derhjemme
16. samlevere der vil tale med dig fordi du er der
17. Et hurtigt besøg på Facebook
18. Der er måske noget jeg overså i køleskabet…
19. måske skulle jeg lige lave noget gymnastik

At arbejde på lejet kontor kan også have sine fordele og ulemper.

1. prisen
2. alt det man savner derhjemme fra
3. de professionelle ydelser

Derfor er det vigtigt at man laver følgende regnestykke:

+ Er det billigere selv at bygge et anneks på min private grund?
+ er det billigere selv at sørge for mødelokale, kaffemaskine, A0-printer, avis, internet, navneskilt
+ receptionist, telefonpasning, økonomistyring, researcher, lagerrum, leverandørkontakt, messeplads, netværk, madordning, rengøring, telefonopkobling, pakkerum, varemodtagelse, alarm/sikkerhed, forsikring, arkivplads
+ er det livsnødvendigt at have et kontor inde i centrum af en stor by
/ hvor vigtigt er placering egentlig for mig
+ Hvad er det værd for mig at kunne mødes med mine kunder uden at børnene forstyrrer?
= skal jeg leje mig ind på et kontorhotel eller blive hjemme.

Hvad angår kontorhotellerne findes der dyre løsninger og billige løsninger, og de har stort set samme services. De dyre løsninger har designermøbler og ligger i turistcentrene med god mulighed for butiksvindue, mens de billige løsninger har Ikea-møbler og typisk har en park udenfor bygningen.

Priserne svinger rigtig meget. fra 600 kr (for studerende på særlige væksthuse) til 9000 kr (på nyopførte dedikerede kontorbygninger). Det billigste og nemmeste og tryggeste du får, hvor der samtidig er alle de professionelle ydelser du har brug for har jeg listet herunder (dem jeg kender til):

Boxit 2095 kr

Regus 5200 kr

Holbæk Kontorhotel 3500 kr

Navitas 7958 kr

Incuba Skejby 6401 kr

Officelab 2200 kr

Bindingsværket 2100 kr

Holdgaard Gaardsted 3575 kr

Baron Fritz 4150 kr

Workspace 3000 kr

Fjederfabrikken 1875 kr

Min egen erfaring:

Jeg har lejet mig ind Lystrup, og bor i Aarhus. Hver dag cykler jeg til kontoret. Der er en professionel stemning når jeg møder ind kl. 9 og siger godformiddag til de andre i fællesskabet. Der står kaffe klar. Computeren tænder automatisk og har hentet mail. Receptionisten fortæller om kundehenvendelser og varelevering. Mine kundemøder står i kalenderen og der er naturrigt ved Lystrup Engsø. Jeg får hjælp til CRM, KMS og ERP af de andre lejere og mit kontorhotel hjælper med økonomistyring. Jeg skal ikke bekymre mig om SKAT. Der er parkering og lagerrum og et velventileret og lunt indeklima – og så koster det kun 1875 kr fordi man kan trække kontor fra i Moms.