Opstart af online virksomhed

Mange går med en drøm om at blive selvstændig i en online verden der hele tiden forandrer sig, men hvad skal du have på plads inden du kan kalde dig selv selvstændig og starte op med din online virksomhed? Det får du svaret på i dagens indlæg…

Hvis du går med en drøm om at starte en blog, webshop eller en helt tredje form for online virksomhed, er der nogle meget grundlæggende ting du skal have styr på. Hvad du skal være opmærksom på vil jeg forsøge at give et kort overblik over i dette indlæg.

Momsregistrering

Først og fremmest er det selvfølgelig vigtigt at du gør dig nogle tanker omkring den økonomiske del af at starte op for dig selv og din online virksomhed. Du skal overveje om du skal momsregistreres eller ej. Du skal f.eks overveje om du kommer til at omsætte for mere end 50.000kr i løbet af et år. Du kan læse mere om reglerne for momsregistrering på SKAT’s hjemmeside – Hvem skal momsregistreres?.

Det er her selvfølgelig vigtigt at du på forhånd har gjort dig nogle tanker omkring hvilke omsætningsmuligheder du har med din side. Er der tale om en webshop vil det være omsætning af diverse produkter, men er det en blog eller anden form for informationsside er det som oftest reklamer af den ene eller anden art. Det kan derfor ofte være svært at forudsige en omsætning på sådan en side i opstartsfasen. Du skal nemlig først momsregistrere dig i det øjeblik hvor du forudsiger en omsætning på 50.000kr. Det vil altså sige at når du er lige er startet op med din online virksomhed vil der som regel gå noget tid inden der viser sig en omsætning. Fordelene ved at momsregistrere sig er at du har mulighed for at trække momsen fra de udgifter du måtte have i forbindelse med din (i dette tilfælde) online virksomhed.

Økonomi

Når du starter online virksomhed bør du på forhånd have et overblik over hvilke udgifter der vil være i forbindelse med opstarten. Du skal sikre dig at du har økonomien til at starte ordentligt op og ikke skal bekymre dig alt for meget om hvordan du får råd til hjemmesider, internetopkobling, markedsføring og meget mere. Så start med at lave et budget så du har en fornemmelse om hvad det vil koste dig at starte op online. Er det mere end hvad din private økonomi kan klare er der ikke andet for end at lave en rigtig god forretningsplan og så ned og snakke med din bankrådgiver.

Netværk og vidensdeling

Som iværksætter og selvstændig er det utroligt vigtigt at du har et godt netværk der kan hjælpe dig igennem eventuelle forhindringer. Så undersøg hvor du kan finde svar på dine spørgsmål så du altid kan få løst dine problemer hurtigst muligt. Derudover har jeg haft stor glæde af at læse diverse bøger skrevet af erfarne folk som allerede har overvundet de udfordringer man kan møde på vejen. Så vær på forkant og brug masser af tid på at læse, surfe og spørge de erfarne mennesker om alt mellem himmel og jord.

Jeg bruger følgende sider når jeg har spørgsmål der skal besvares eller bøger der SKAL læses:

Amino.dk – Iværksætter forum som er et must for enhver iværksætter og selvstændig

Startvaekst.dk – Gratis hjælp og rådgivning i hele landet

Saxo.dk – Har langt de fleste bøger samlet et sted

Der findes selvfølgelig langt flere steder du kan hente hjælp, men hvis du starter her så er du godt på vej.

Fagforening og A-kasse

Hvis du har planer om at stoppe som almindelig lønslave og springe ud som selvstændig er det vigtig at du er sikret hvis tingene ikke går som du havde håbet, så sørg for at blive tilmeldt en A-kasse for selvstændige. Det giver ro i sjælen og så kan du koncentrere dig om det der er vigtigt.

Der findes flere A-kasser i dag som kan tilbyde nogle rigtig gode løsninger, men det er selvfølgelig op til dig at vælge den der dækker dine behov bedst muligt.

Så få nu styr på det så du ikke pludselig sidder i saksen!

Internet

Det siger sig selv at det er vigtigt du har en internetopkobling når du skal drive online virksomhed, det er uundværligt i dag og er en lille udgift som du ikke må spare væk. Selv har jeg både fast opkobling samt et mobilbredbånd som sikrer at jeg altid kan komme online når jeg har brug for det. Det kan anbefales!

Telefon

Som det gælder med internet er en mobiltelefon et must. Det er vigtigt at dine kunder og samarbejdspartnere kan få fat i dig på et telefonnummer som kun benyttes i forbindelse med virksomheden. Her kan jeg anbefale at starte om med at købe et abonnement hos et af de mange online mobilselskaber, da de giver et hurtigt overblik over forbruget og samtidig er til at betale.

Hjemmeside

Når du er startet op og der måske ikke er uanede mængder at penge, er der nok ikke råd til at investere i dyre hjemmesider i første omgang. Har du f.eks. brug for at starte en blog, en info side eller noget helt tredje, kan du helt simpelt selv lave hjemmesiden. Jeg vil anbefale at du prøver at se om WordPress kan opfylde dine behov. Det er en simpel løsning som kan bruges af alle og som ikke kræver en professorgrad inden for programmering. Du kan finde mere information her WORDPRESS.dk

Hvis du ikke mener du selv kan overkomme opgaven, så er du meget velkommen til at sende mig en mail, så er jeg sikker på jeg kan være behjælpelig.

Webhotel

Når du skal have en hjemmeside skal du selvfølgelig også have et webhotel. Her er det vigtigt at du får valgt et webhotel der opfylder dine krav til b.la. plads og pris.

Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med dit projekt og husk, at hvis du hjælper andre vil de helt sikkert hjælpe dig den dag du får brug for det.