Guide: Fra idé til virkelighed – iværksætter

Har du en hjerne, som kører på højtryk når det kommer til ideer? Er du innovativ og nytænkende? Måske har du altid været sådan og nu endelig, har besluttet dig for at gøre noget ved de mange spændende ideer, som pryder hovedet. Godt gået, hvis du er kommet så langt! Så kommer næste skridt – nemlig fra idé til virkelighed. 

Lav en plan for din forretning 

Når man først ved, hvad det er man gerne vil lave i forhold til at være iværksætter, så skal ideen føres ud i livet. Og det kan være svært at overskue, hvis det er første gang man skal drive virksomhed. Det er derfor en god idé at lave en forretningsplan. En forretningsplan, kan tage tid at lave, men den kan være med til at give et mere struktureret overblik over den kommende virksomhed.  

En forretningsplan indeholder typisk mål, budgetter, forventninger, markedsføringsplan og andre vigtige informationer. Selvom det måske lyder svært at overskue nu, så er der masser af hjælp at hente online. Flere sider tilbyder endda gratis pdf-skabeloner i forhold til forretningsplaner.  

Når man skal starte virksomhed, så kræver det ofte noget kapital. Derfor kan det være en god idé at kigge på, hvordan ens privatøkonomi på nuværende tidspunkt hænger sammen. 

Få tjekket dine nuværende lån 

Hvis du har lån ved eksempelvis din bank og andre udbydere, så kan det være du skal overveje at få et samle lån. Et samlelån går ud på at samle dine lån til ét enkelt sted, i stedet for at have dem spredt flere steder. Hvis du kun skal tænke på at der bliver trukket penge til lån ét enkelt sted er det meget mere overskueligt. Du kan læse mere om samlelån på denne side

Det kan være, at der faktisk er penge at spare i forhold til renter. Det kan du finde ud af via linket i sidste afsnit.  

Tænk langsigtet 

Det kommer selvfølgelig an på, hvad for en virksomhed du gerne vil drive. Er det på hobbyplan og blot en fritidsbeskæftigelse, kan det måske være et her og nu projekt. Men hvis det reelt, er det som du skal leve af, så gør det ikke noget at tænke stort. Hvor ser du virksomheden om eksempelvis 1 år? 2 år og så videre.  

Det er også relevant at tænke miljø og bæredygtighed ind i din virksomhed. Er det eksempel produkter som du skal købe fra udlandet? Så bør du have tjek på, hvad materialerne er lavet af og om de er bæredygtige. Du bør også være sikker på, at arbejdsforholdende er fair og at menneskerne bag er behandlet godt og fair. Der er stor fokus på miljøet, og derfor bør man som virksomhedsejer også prioritere dette højt.  

Markedsføringen er også enormt vigtigt, det siger sig selv. Der er benhård konkurrence indenfor mange brancher, og det gælder om at være skarp og skabe awareness. Er du ikke en haj til dette, kan det godt betale sig at hyre en som kan tage sig af denne arbejdsdel i virksomheden.