Udlandet er en mulighed!

Muligheder i udlandet som webshopejer

Hvis du har dit eget firma, eller går med tankerne om at starte det op, så er der flere muligheder end dem Danmark tilbyder. Ret basalt set, så er Danmark et meget lille og minimalt marked i denne verden! Og måske skal du slet ikke starte dit firma i DK, men i et andet land, da det vil gavne firmaets her & nu, men også i fremtiden.

Derfor bør du kigge på dine ambitioner, samt måderne hvorpå du opfylder disse. En produktionsvirksomhed ville måske ligge bedre i Sverige, Tyskland eller et andet sted i EU. For hvorfor fokusere på Danmark, hvis en beliggenhed i f.eks Tyskland, ville øge omsætningen, overskuddet og hele firmaets vækst!

De fleste mennesker er tryghedsnarkomaner. Dvs de kan godt lide faste trygge rammer, hvor de kender hverdagen og menneskerne, som de omgiver sig med. Derfor kan det for disse være svært, at rive rødderne op, og flytte til et andet land, hvor alt er nyt og ukendt. Det er i hvertfald en af de største forhindringer for de fleste. Det ukendte og fremmede skræmmer dem med andre ord.
Men selvom tingene måske er ukendte, så vinder man intet, hvis man ikke tager chancerne. Men du skal selvfølgelig overveje, om det at flytte vil gavne dit firma.

Driver du f.eks et byggefirma, hvor kunderne primært er lokale, så har du selvfølgelig ingen fordel af, at rive rødderne op og starte på ny i et andet land. Med mindre du altså søger nye udfordringer. Det er vel også logisk for de fleste.
Driver du derimod f.eks en webshop eller et firma, som har sin primære indtægt online, så kan der opstå en masse fordele ved, at drive den fra udlandet. Men igen skal du overveje, hvordan og hvorledes. Et par vigtige punkter i overvejelserne er disse:

  • Hvad er mit “hjemmemarked”, og hvor vil jeg gerne afsætte mine varer?
  • Er der et potentiale i disse markeder?
  • Er der salg nok på disse markeder til, at det kan betale sig at flytte efter dem?
  • Vil det være en fordel at sidde på et andet marked, kontra at sidde i DK? Evt finde et nyt hjemmemarked, og sælge til DK derfra?
  • Hvordan er konkurrencen på de nye markeder?
  • Er du klar til at kæmpe på “udebane” i en periode, indtil du er faldet til?
  • Er du socialt klar til at forlade nuværende venner og familie, for at dyrke din business?

Der findes mange andre spørgsmål, men disse giver et hurtigt overblik over, om du bør overveje at flytte eller ej. Der er også den mulighed, at du blot flytter firmaet, men selv bliver boende i DK.

Rigtig mange danske webshops ville f.eks have en fordel ud af, at flytte lager og service til enten Sverige eller Tyskland. Det behøver ikke være længere væk end Skåne eller Schleswig-Holstein. Men som du sikkert ved, så er der langt fra ide og tanke til handling. Og dette forslag inkludere altså ikke alle webshops, da mange også ville have fordel af at blive liggende i DK.

Meget basalt så afhænger fordelene af varerne, priserne samt størrelsen på webshoppen. En webshop som sælger ting, som kan ligge i et maxibrev ville f.eks aldrig opnå fordelene via Tyskland eller Sverige. Derimod ville et firma, som solgte elektronik opleve, at der var mange fordele! Herunder er et par af de mest åbenlyse fordele ved f.eks Tyskland:

  • Billig fragt
  • Billig lagerplads
  • Billig og effektiv arbejdskraft
  • Høj service standard
  • Central beliggenhed i EU, som kan åbne døren til flere markeder
  • EUs største konsument marked
  • Lavere moms (er dog en begrænset fordel, da du skal betale 25%, når din omsætning runder 280.000 kr til DK)
  • mm

Som det tydeligt fremgår, så kan der være mange fordele, hvis det rette setup laves. Og det er selvom, at salget kun går til DK. Men det kræver, at du sælger varer, som SKAL sendes som pakke, enten på grund af værdien eller også på grund af størrelsen. Alt hvad der hedder maxibrev mm. kan ikke betale sig, da besparelsen er for lille pr sendt enhed.

Vores solbrille webshop som sælger til hele EU, ville aldrig kunne løbe rundt fra Danmark. Det er ganske enkelt alt for dyrt, at sende en pakke ud af Danmark i forhold til Tyskland. Dvs vi ville aldrig kunne konkurrere med de større webshops i EU, da vores fragtpriser ville være 2-7 gange højere! Og det vil kunderne altså ikke betale for.
Derfor vil en beliggenhed i DK betyde, at vi kun ville kunne sælge til det danske marked, hvilket aldrig har været ideen.
Ud over fragten, så er der mange andre fordele ved at sidde i Tyskland, da markedet er ca 17 gange større end det danske. Dvs der er 17 gange så mange potentielle kunder, selvom købekraften ikke helt er den samme. Men tyskere elsker Gucci solbriller og designer solbriller generelt, så der er helt sikkert et kæmpe potentiale for os!