Sådan sælger du B2B online

Inden for B2C markedet er der ingen tvivl om, at internettet allerede har overtaget en stor del af handlen. Mange danskere handler næsten kun ind på nettet, og udviklingen viser, at dette blot vil fortsætte. Inden for online handel er B2B virksomheder for alvor begyndt at få øjnene op for nogle af de fantastiske muligheder, der ligger på nettet. Men hvordan knækker man lige nøden? Det går vi i dybden med i denne artikel.

Vær tilstede hvor dine kunder er

Sammenlignet med en almindelig forretning, der ligger på en fysisk gade, så er der ingen der ser en hjemmeside, hvis den ikke er synlig på nettet. Derfor handler det om at synliggøre sig forskellige steder på internettet, så ens kunder finder en. Det kan man gøre gennem en række forskellige metoder. Blandt andet søgemaskineoptimering, betalt annoncering, sociale medier, affiliate marketing med mere. Vi går her i dybden med nogle af de forskellige metoder.

Sociale medier

Sociale medier er en god og hurtig måde at komme i gang med at blive mere synlig på internettet. Man skal dog passe på med at se sociale medier som en traditionel marketing kanal, hvor der kun skal pushes salgsbudskaber ud. Det handler om at skabe noget værdi på de sociale medier, for hvorfor skulle dine potentielle kunder så ellers følge dig? Der er desuden også algoritmer på sociale medier som Facebook, der gør, at indhold der ikke klarer sig godt bliver skubbet længere ned i feedet. Derfor er det vigtigt, at man han hele tiden tænker relevans, når man producerer indhold til de sociale medier. Når du skal vælge hvilke sociale medier, du gerne vil være synlig på, så er det vigtigt, at du vælger dem, hvor dine kunder er tilstede.

Søgemaskinerne

Søgemaskinerne er en af de absolut mest kostvenlige marketing kanaler på internettet. At optimere sin hjemmeside til søgemaskinerne bliver i daglig tale også kaldt søgemaskineoptimering. Det handler om at skabe det rette indhold til sin hjemmeside, så man kan blive fundet, når potentielle kunder søger efter dine produkter på nettet.

Lad os antage at, du er en B2B virksomhed, der sælger kuglelejer på internettet. Her handler det om, at finde de søgeord omkring kuglelejer, som du gerne vil være synlig på. Det kunne være gode kuglelejer, energibesparende kuglelejer og så videre. Her skal du så skabe noget relevant indhold omkring dette og strukturere din hjemmeside efter det, så hvert søgeord får sin egen landingsside. Du skal så herefter gå efter at skabe og skaffe stærke indgående links til din hjemmeside.