Pas på med at sælge for billigt!

Dette indlæg tager udgangspunkt i egne erfaringer, som vi har gjort os på webshoppen Customfit.eu, samt erfaringer
fra andre større mode webshops i Tyskland og UK.

Rigtig mange vil nok påstå, at man ALDRIG nogensinde kan sælge en vare for billigt, så længe man tjener penge på denne. Læser man sætningen ordret, så har de nok også ret. Men sætter man sætningen ind i et lidt større perspektiv, så er der faktisk flere faktorer, som beviser, at en pris kan blive relativt for lav.

Dette blogindlæg vil behandle problematikken omkring prissætningen på et produkt, og hvorfor prisen kan være en af de farligste konkurrence parametre for en butik eller webshop.

Noget af det nemmeste er at sætte prisen lavere end konkurrenten eller konkurrenterne. Det kræver kun et par klik, og så er prisen sat ned, og det er uanset, om det er en fysisk butik eller en webshop. Lavere priser KAN (det er ikke altid sådan) være en nem måde at komme ind på et nyt marked på, som f.eks nyetableret webshop. Men der er flere problemstillinger, hvis der kun er fokus på at have de billigste priser. For hvad vil du gøre, hvis der opstår priskrig, og du ikke har fået dig positioneret i markedet, eller hvis din indkøbsvolumen er mindre end
konkurrentens? Er dette tilfældet, så risikerer du at tabe krigen, selvom du selv startede den!

Sidder jeg her og mener, at der ikke skal være fri konkurrence på markedet? Overhovedet ikke på nogen måde! Men hvorfor tage en David mod Goliat kamp, hvis du ikke er klar til sådan en fight. Selvom der er store konkurrenter i din branche, så vil der altid være plads til mindre aktører også. Det gælder blot om, at finde sin niche del af total markedet, og blive den bedste der!

Etn andet problem med lave  opstarts priser er, at du fra starten fanger en forkert målgruppe.  Du får måske solgt en masse varer til disse kunder, men så snart du begynder at hæve priserne, så finder disse et andet sted og handle. De handler nemlig hos dig ene og alene fordi prisen er lavere. Dvs. du har fået gang i salget, og fået skabt dig et kundegrundlag, som endelig virker lidt loyale, men så skal du nu ud igen og kæmpe for at
finde nyt loyale kunder, som synes dine normale priser er okay.

Der er mange kunder, som betegnes som TILBUDSJÆGERE,hvilket vil sige illoyale kunder, som ene og alene går efter prisen. De køber hos den butik, som har de laveste priser, og de er ligeglade med alt andet. Selv din servicen er ikke interessant for disse mennesker, det er KUN prisen. Du kan derfor forkæle dem i hoved og røv, men sælges varen 5 kr. billigere hos naboen, så er de ikke dine kunder længere.

Du må ALDRIG basere dit kundegrundlag på tilbudsjægere. Denne type kunder er nemme at lokke ind i din butik, da du bare skal holde udsalg, eller sænke priserne på dine varer. De er der hurtigt, hvis der kan spares penge, men de er hurtigt væk igen, når besparelsen forsvinder. Du kan godt udnytte denne type kunder konstruktivt, ved at lokke dem ind i din butik med tilbud, som ligger forskudt i forhold til dine konkurrenters udsalg. Men du skal igen være påpasselig med, at du ikke kick starter en tilbudskrig 1 måned før udsalget normalt starter. Sker dette, så komemr du til at sænke priserne på varerne før oprindeligt planlagt, og du risikere at tjene færre eller ingen penge en måned før planlagt udsalgstid. Dette er sket mange gange indenfor børnetøjs branchen med katastrofale følger! Kan du håndtere det rigtigt, vil udsalgsjægerne hjælpe dig af med dine udsalgsvarer, også uden at det vil påvirke din normale forretning.

Når du skal fastsætte dine salgspriser, så er det utroligt vigtigt, at du har kendskab til alle dine omkostninger.

Hvad ligger transaktionsgebyret på?, webhotel, emballage, tape, papir og andet kontor artikler, husleje, forsendelsesomkostningerne osv.
Alle disse omkostninger skal dækkes ind hver måned. Ellers går du altså på røven på et eller andet tidspunkt!

Du skal derfor lav et meget konservativt budget, hvor du finder din nedre grænse for, hvornår det hele hænger sammen, og hvornår regnskabet går i minus. Når du kender dine begrænsninger, så ved du også, hvad du præcist har at arbejde ud fra!

En ting virkelig mange glemmer, det er, at tid koster penge. Når din shop i starten har et par bestillinger om dagen, og du selv kan ordne det hele, så er det meget enkelt. For der er det din egen tid, som du bruger, og den vil du sikkert sælge meget billigere, end hvis du arbejdede for en anden, når det er din egen shop, som det gælder.

Men når du engang får ansatte, så koster tid penge. Og det kan være en problematisk situation, hvis dine priser er for lave i forhold til den
arbejdsproces, som en ordre skal igennem. Varerne skal pakkes og sendes, enten fra dit eget lager eller fra et pick&pack lagerhotel. Ud af den fortjenest, som der er på hver ordre, skal der betale enten løn eller et gebyr for håndteringen af pakningen af ordrene.

Selvom det i starten kan virke underligt, at du skal tænke på problemer, som måske opstår om 1-2 år ude i fremtiden, så er det en god ide allerede fra dag et, at have dette i baghovedet! Ellers vil dine kunder senere hen, når salget går godt opleve uforklarlige prisstigninger, som dine konkurrenter  ikke har. Dine priser går måske fra at være de billigste til at blive de dyreste!

Som du kan læse, så er der mange fting, som du skal tage højde for, når du sætter priserne i din butik.

Det er vigtigt, at du laver en prisstrategi, som du følger hele tiden. Det sikre at dine kunder ikke oplever unaturlige prisstigninger, når du får succes. For så mister du måske det kunde, som skabte din succes i starten. Og hvem gider kæmpe for at skabe et kundegrundlag 2 gange, hvis man kan nøjes med 1!

Tjek vores webshop ud med billige Oakley solbriller og fede Carrera solbriller.

5 tanker om “Pas på med at sælge for billigt!

  1. Tak for et fint indlæg (og en rigtig god blog i øvrigt).

    Dine betragtninger er ekstra relevante i øjeblikket, hvor diverse Groupon-kloner også vinder indpas på det danske marked.

    Mange erhvervsdrivende (netbutikker inklusive) skærer rask væk 50% af prisen på et produkt (og giver så i øvrigt samtidig 25% til mellemmanden) mod at få flere kunder i butikken.

    Men i mine øjne (og vist også i dine øjne), så kan det være en farlig strategi udelukkende at tiltrække nye kunder via lav pris.

    Du vender kunderne til at dine produkter er “for dyre”, når de blot står til listeprisen.

    Personligt så har jeg hævet mine egne konsulenttimepriser markant over det sidste halve år. Det har fuldstændig ændret den type af kundehenvendelser jeg får – og den gennemsnitlige opgavestørrelse er steget, hvilket naturligvis reducerer mit tidsforbrug til administration/salg og andre ufakturerbare opgaver.

    Der skal naturligvis stadig være sammenhæng mellem varens pris og værdi, men man bør ikke undervurdere vigtigheden af en gennemtænkt prisstrategi.

  2. Selvfølgelig skal der være sammenhæng mellem produkt og pris, men mange tror desværre bare, at være de billigste er vejen til succes. Men det er det nødvendigvis ikke…

  3. Virkelig spændende artikel som går hele vejen rundt om salget. man regner jo med som udgangspunkt at billigere priser helt sikkert giver loyale kunder i shoppen.Det giver lidt at tænke over

  4. spændene læsning. jeg skal til at åbne en webshop og netop dette har jeg tænkt meget over. Priserne må efter min mening ikke være for lave, så kan det signalere dårlig kvalitet eller ligende. det er en hårfin balance.

Der er lukket for kommentarer.