Online reputation management

Dit omdømme på nettet er vigtigt. Det ved de fleste, for ingen ønsker at blive forbundet med noget negativt.

Det er derfor vigtigt, du håndterer kritik af din virksomhed på den rigtige måde, for hvis det pludselig vælter med negative kommentarer og blogindlæg om din virksomhed, kan det i meget høj grad skade din virksomhed.
Læs generelt om digital markedsføring af virksomheder her

Det er en god idé at være forberedt på mulige kritiske indlæg, allerede inden du støder på dem. Uanset hvor godt et produkt eller omdømme, man har, kan man ikke undgå, at der indimellem vil være brugere, der er skuffede. Nogen gange med rette og andre gange på et forkert grundlag.

Uanset hvad er det en god idé at sikre dig, at eventuel kritik af din virksomhed ikke er det første, folk møder, hvis de søger på dit virksomhedsnavn på søgemaskinerne. Derfor er det en god idé at lave SEO målrettet mod din virksomheds navn. Det er lettere at sikre sig, inden man får brug for det, så du ikke skal arbejde med at skubbe et negativt indlæg eller side ned.

Det kan eksempelvis være en idé at købe .com, .net og lignende domæner, som kan tjene det formål at ligge på den første side på Google, når man søger på firmanavnet.

Sørg også for at være på de store sociale netværk med dit firmanavn. Eksempelvis Facebook, Google+, LinkedIn, Pinterest og Twitter. Sørg for en hvis mængde aktivitet, og så vil de formentlig rangerer højt, når folk søger på din virksomhed på Google. Du kan eventuelt automatisere posts for at sikre, at der er en fornuftig strøm.

Hvordan håndterer jeg negative indlæg?

Når man har fokus på sit online reputation management, er det naturligvis fristende at tænke, at man bør argumentere mod enhver kritik af virksomheden. Man tænker, man skal forsvare sit firma omdømme.

Man bør dog altid overveje dette nøje. Ofte er brugeren allerede stålsat på sin holdning, og kommer du med modargumenter, skal han eller hun nok sidde klar med nye angreb, der blot gør situationen værre – også selv om du også har fine modargumenter mod de nye angreb. Derfor er det ofte bedre at fortie kritikken, når du støder på negative indlæg på andre sider.

Har man indtrykket af, at personen er modtagelig overfor et konstruktivt svar, kan man dog vælge at gå ind i en dialog. Du bør gøre det tydeligt, at du ønsker at løse det problem, brugeren føler, der er. Præcis hvad man bør gøre kan være meget forskelligt, men er der tale om et specifikt problem, kan det være en idé at forsøge at løse det via privat kontakt, så situationen ikke bliver udstillet offentligt – ikke mindst af hensyn til brugeren. Sørg naturligvis for at følge det helt til dørs, så problemet rent faktisk bliver løst. Vær også åben overfor kritikken, og overvej om der er noget, der skal gøres anderledes helt generelt i din virksomhed.

Hvis der er negative anmeldelser på diverse sider som Trustpilot, bør du håndtere det på samme måde som med kritiske debatindlæg. Virker det til brugeren er klar til at gå i en konstruktiv dialog, bør du gøre det – ellers er det oftest bedst at lade det ligge. For at sikre gode anmeldelser på sider som Trustpilot, kan det også være en god idé at bede kunder om at anmelde dig. Lav dog aldrig falske anmeldelser. Nøjes med at opfordre dine kunder til at komme med anmeldelser. Skriv også gerne et pænt og kort svar, hvor du takker for anmeldelsen.

Kommer der negative indlæg steder, hvor du har kontrol, har du naturligvis bedre mulighed for at styre udviklingen. Her bør du i hovedreglen ikke blot lade negative kommentarer stå. Hvis det kan forsvares, kan du overveje at slette indlægget, men dette skal man passe på med. Det kan nemlig føre til endnu mere kritik, fordi du sletter et indlæg, og det kan få folk til at kritisere din virksomhed for at være lukket og uimodtagelig overfor kritik. Forsøg i stedet at komme med et fornuftigt svar, men undgå at kaste dig ud i en lang diskussion, hvis personen ikke er konstruktiv i sin dialog.

Det kan også være en ide at have fokus på at lave lidt flere opdateringer end normalt, så kritikken hurtigt kan komme længere væk. Det er i de fleste situationer et langt bedre alternativ til at slette indlæg.

Læs mere om reputation management hos onlinespindoktor.dk

Skriv en kommentar