Hvordan reagerer jeg på konkurrenters tiltag?

Som erhvervsdrivende er du sjældent alene om at tilbyde dit produkt eller service. Derfor er det yderst vigtigt at dine konkurrenter løbende overvåges og deres eventuelle nye tiltag og prisstrategier vurderes. Du kan dermed overveje om der skal reageres på de nye tiltag, eller om det har en så ringe effekt at det ikke kan betale sig at komme med et modtræk.

Som et redskab til at hjælpe dig med at vurdere en eventuel trussel kan du stille dig selv nogle simple spørgsmål.  Spørgsmålene kan hjælpedig med, at vurdere om det er rentabelt at komme med et modsvar på ændringerne hos din konkurrent.

Først om fremest er det selvfølgelig nødvendigt at du er helt klar over hvem dine konkurrenter er og det kan du finde ud af ved at lave en konkurrentanalyse af det marked du befinder dig på. I dette indlæg kommer jeg ikke nærmere ind på hvordan en konkurrentanalyse kan laves, men anbefale dig at besøge

Ivaekst.dk – konkurrentanalyse.

Så hvordan reagerer jeg på konkurrenters tiltag?

Det er op til dig at se kritisk på dig selv og din virksomhed og bruge de nedenstående spørgsmål til at få vendt en mulig nedtur til en optur.

Er der reaktioner, der vil koste mindre end de tabte salg?”

Hvis vi for eksempel tager udgangspunkt i en virksomhed der sælger damesko og du har en konkurrent der sælger Damesko til samme pris som dig men i bedre kvalitet. Her skal der vurderes på hvor stort et eventuelt tab vil være for dig og din virksomhed på baggrund at konkurrentens strategi. Dette skal holdes op imod eventuelle omkostninger ved et modtræk. Et modtræk kan f.eks. være at følge med konkurrenten og sælge samme kvalitet til samme pris. Som regel har du selvfølgelig et ønske om at være bedre end din konkurrent, så du må i gang med at finde en løsning der kan give dine kunder mere værdi. Om det er ved at sænke priserne, øge kvaliteten yderligere eller tilbyde andre services end din konkurrent er op til dig og kommer meget an på hvilke produkter eller services du tilbyder.

Omkostningerne ved at reagere i forhold til konkurrenten skal være mindre end ved ikke at reagere før det kan betale sig. Hvis man beslutter sig for at reagere kan man således svare ja til første spørgsmål som efterfølgende leder videre til spørgsmålet

”Er konkurrenten villig og i stand til at modreagere”.

Altså kan det lade sig gøre for konkurrenten at sænke prisen yderligere, forhøje kvaliteten eller udvider yderligere med service.  Disse spørgsmål kan hjælpe dig til i sidste ende at bestemme om det er rentabelt at reagere eller ej. En risiko ved at tage en forkert beslutning vil i værste fald være at du taber markedsandele til konkurrenten.

Så sørg for at holde et vågent øje med dine konkurrenter og lade dem ikke få et forspring. Husk at det altid er bedre at optimere i tide end at reparere når skaden er sket.

Skriv en kommentar