FEM TIPS TIL EN SUNDERE RYG

Lad det være sagt med det samme: Forebyggelse er det bedste våben mod smerter i ryggen. Vil man mindske risikoen for spændinger og myoser, så er det vigtigt at holde ryggen sund og stærk. Er skaden sket findes der heldigvis gode råd og massage til at afhjælpe disse og mindske risikoen fremadrettet. Her kommer fem tips til, hvordan du slipper af med smerter i ryggen og forhindre nye i at opstå.

Træn din ryg

Det kan ikke siges for mange gange. Ryggen skal styrkes, hvis den skal kunne stå i mod den mængde belastning den hver dag udsættes for. Det gælder både når vi sidder stille og bevæger os. Det behøver dog hverken koste tid eller en masse penge til det lokale fitnesscenter. Man kan nemlig komme rigtig langt med bare få gulvøvelser hjemme i stuen. Der findes forskellige blogs, hvor du  kan du finde tips til, hvordan du med få minutters øvelser et par gange om ugen, kan styrke ryggen og mindske risikoen for smerter og komplikationer i fremtiden.  

Vær bevidst om din kropsholdning

Det er særligt på arbejdspladsen, vi skal være opmærksom på vores kropsholdning. Mange af de, som sidder på kontor er i farezonen på grund af manglende bevægelse, og fordi de laver de samme ting igen og igen. Omvendt er flyttemanden udsat af helt andre årsager og må være meget bevidst om, hvordan han løfter på ting og sager. Fælles for både kontorassistenten og flyttemanden er dog, at de ender samme sted, hvis ikke de er opmærksom på struktur og kropsholdning. Det gælder os alle sammen.

Den næste stilling er den bedste stilling

Der findes et ordsprog, der lyder: Den næste stille er den bedste stilling. Det betyder man skal varierer sin dagligdag/arbejdsdag, hvad enten man sidder foran en computer eller løfter en klaver ned fra sjette sal. Spændinger, myoser og skader opstår både ved overbelastning, stræk og vrid, men i ligeså høj grad ved at læne sig forkert i kontorstolen i for lang tid af gangen. På den måde tillægges enkelte muskelgrupper nemlig mere pres end normalt og over længere tid. Det samme sker, hvis du foretager et tungt løft i en uheldig position.  

De fleste kontorer er i dag indrettet med hæve-sænke-borde. Er du endnu ikke blevet udstyret med sådan et, så er det bestemt værd at overveje.

Det rigtig fodtøj

Har man først en gang løbet 10 kilometer i et par flade gummisko, så ved man, hvorfor man ikke skal gøre det igen. De fleste af os kan se fordelen i et par løbesko, men lige så mange glemmer føddernes helbred i dagligdagen. En dårlig sål med for lidt affjedring kan hurtigt føre til stød og overbelastning i ryg og lænd – særligt hvis ens job indebærer at gå rundt på et hårdt underlag mange timer om dagen.

Vælg den rigtige madras

Vi tilbringer en stor del af vores liv i seng. Derfor er det altafgørende, at man sover ordentligt, hvis man ønsker at mindske risikoen for rygproblemer. Nogle mennesker foretrækker en blød madras, mens andre påstår af deres ryg har bedre af en hård madras. Der kan naturligvis være forskel på, hvad vi føler os mest tilpasse i, men i sidste ende handler det dog om, hvilken madras der holder din rygsøjle lige. Sover du på en madras, der er for blød eller for hård, så ender du med at vride i ryg og lænd og dermed lægge unødvendigt pres på enkelte muskelgrupper. Da vi har for vane at sove i vante stillinger, vil en forvrænget rygsøjle med ophobe en spændinger. Det er meget afgørende, at man finder netop den madras der passer til ens ryg og ikke nødvendigvis kun til ens smag og behag.

Vælg den rigtige massør

Når man har taget sine forbehold og fundet en god og sund rutine for ryggen, så kan man supplerer med professionel massage. Massage er både godt som forebyggende og smertelindrende behandling.

Skriv en kommentar