Derfor skal du måle dine Webshop besøgende

Ved du hvad dine besøgende  foretager sig på din hjemmeside, eller er du også en af dem der famler i blinde?

Forestil dig, at din hjemmeside er en fysisk butik hvor du kan fremvise og sælger dine produkter, præcis som i en rigtig butik. Når der kommer potentielle kunder i butikken, er det vigtigt for dig at vide netop hvad de  er mest interesserede i og hvilke produkter der sælger bedst. I en fysisk butik er det let at holde øje med hvilke hylder der er mest besøgt og hvilke produkter der tages med til kassen og blive købt.

Alt dette fortæller dig noget om hvilke produkter der er en god forretning for dig og hvilke produkter der tiltrækker folk og hvilke der ikke bliver købt. Samtidig betyder det også noget hvor længe dine kunder går rundt i butikken og kikker på dine varer og mest af alt, hvor mange der forlader butikken uden at købe noget. For husk på, at en kunde der forlader butikken, er en spildt investering.

Sporing af din Webshop

I en webshop kan du ikke på samme måde se dine kunder bevæge sig rundt i butikken og har ikke samme muligheder for,  at lære dine kunder og deres “vaner” at kende. Derfor er det utrolig vigtigt at have et værktøj til at hjælpe dig. Et af de mest brugt og i mine øjne langt det bedste, er Google Analytics. Det findes selvfølgelig rigtig mange andre værktøjer, men jeg er altså fan af Google analycis, så det holder vi os til her.

Google Analytics er et gratis værktøj der hjælper dig med, at måle på alt hvad dine besøgende foretager sig og serverer det på en ret spiselig måde. Du kan se hvor længe dine besøgende er på din hjemmeside, hvor mange af dine produkter de har set på og ikke mindst hvor de kommer fra i første omgang. Dette er bare en mikroskopisk del, af hvad Google Analytics kan fortælle dig. Der er stort set ingen grænser for hvilke informationer du kan få om dine besøgende og kunders færden i din webshop.

Den basale opsætningen af Google Analytics er som udgangspunkt ret let, men der er stor forskel på hvordan det implementeres i webshoppen, så derfor vil jeg ikke gå yderligere i detaljer med dette. En hurtig søgning på Google vil sikkert klare opgaven. Bruger du f.eks WordPress til at administrere din hjemmeside, kan du søge efter “wordpress analytics” så finder du det du søger.

Når du har implementeret Google Analytics

Når Google Analytics er implementeret på din webshop kan du gå i gang med, at se på hvad dine besøgende foretager sig. Det er meget spændende i sig selv bare at kikke på tallene, med det er vigtigt at du også bruger dem til noget. Du skal bruge statistikkerne til at forbedre din webshop, produkt sortimentet, brugeroplevelsen og meget mere.  Analytics kan f.eks fortælle dig hvor mange besøgende der har set på et specifikt produkt. Herefter kan du se, hvor mange af de besøgende der rent faktisk har købt produkter. Nu får du pludselig en idé om hvor stor en andel af de interesserede der køber produktet. Hvis en alt for stor andel ikke køber, er det måske en indikation på, at der er noget der afholder dem fra at købe. Nu kan du så f.eks. spørge dig selv om følgende:

  • Er prisen rigtig?
  • Er fremvisningen af produktet god nok? (produktbilleder, tekst, brugervenlighed mv.)
  • Er min “læg i kurv” knap ikke synlig nok?
  • Har de besøgende ikke tillid til siden?

Ovenstående er blot et eksempel på, hvad der kan være problemet. Men pointen er, at nu ved du der er noget galt, så kan du gøre noget ved det!

Google Analytics har flere tusinde muligheder herunder ser du et MEGET mikroskopisk udpluk af, hvad det kan.

  • Hvor kommer de besøgende fra
  • Hvor længe opholder de sig på siden
  • Hvor mange undersider(f.eks. produkter) besøger de
  • Er de besøgende mobil eller pc bruger
  • Hvor i landet/verden befinder de sig

Det er alt sammen rigtig vigtig viden for dig når du skal drive og udvikle en webshop. Så min anbefaling til dig er, at få opsat sporing på din webshop hurtigst muligt, hvis du ikke allerede har det.

Skriv en kommentar