Derfor skal du ikke købe et erhvervsabonnement

Som privatperson kan du maksimalt være bundet af et mobilabonnement i 6 måneder, hvorimod du kan være bundet i helt op til 24 måneder, hvis du bestiller et erhvervsabonnement i stedet.

Der sker en konstant udvikling indenfor smartphones og specielt hvis du bruger den i virksomheden, kan din nye smartphone mere eller mindre være forældet efter et år eller halvandet. Du kender det sikkert fra PC-verdenen, hvor en bærbar også sjældent holder i flere år, før det kribler i fingrene efter at købe en ny.

Har du et I/S eller et enkeltmandsfirma, kan du sagtens købe både mobiltelefon og abonnement i dit eget navn og stadig trække både udgift og moms fra i regnskabet, så længe mobilen bruges i arbejdsrelateret øjemed. Du skal dog være opmærksom på, at du stadig skal have en mobil til privat brug, medmindre du vil beskattes af fri telefon.

Mobilselskaberne giver stadig tilskud

Selvom det er de færreste mobilselskaber, der forærer telefonerne væk til 1 kr. længere, så kan der stadig være ret store tilskud at hente. Når du køber ny mobiltelefon, skal du kigge efter mindsteprisen i bindingsperioden. Er mindsteprisen på niveau, eller endda lavere, end prisen for den samme mobil uden abonnement, hos forhandlere som Elgiganten og Bilka, så ligger besparelsen i det forbrug, der er inkluderet i dit abonnement de første 6 måneder.

Et godt eksempel er den billigste pris på iPhone 4S uden abonnement i Danmark, her er den billigste mindstepris med abonnement i 6 måneder kun ganske få kroner dyrere. Inkluderet i abonnementet får du 6 timers taletid, fri sms og mms, samt en mængde data-trafik, hvilket du alligevel skulle have haft, hvis du havde valgt at købe mobilen uden abonnement.

Tilmed er du som privatperson, efter 6 måneder, frit stillet til enten at skifte til et billigere abonnement, eller opgradere til en ny smartphone, da der sikkert allerede er kommet en række spændende nyheder på markedet.

En tanke om “Derfor skal du ikke købe et erhvervsabonnement

  1. Hej

    Faldt lige over dette indlæg, da jeg googlede enkeltmandsvirksomheder og erhvervsabonnement.
    Sagen er at min kone har et enkeltmandsfirmaog har haft en hjemmeside hosted med et privatabonnement hos Surftown et par år. Det er ikke tale en webshop og trafikken er begrænset, så derfor kan vi ikke se, at det skulle være nødvendigt at opgradere til erhvervabo.
    Nu har Surftown så kontaktet hende og sagt, at det SKAL hun ifølge “reglerne”.
    Kan det være rigtigt?
    Jeg kan ikke se det omtalt i deres betingelser og tvivler på, at der ligefrem er en lovgivning, der dikterer det…

Skriv en kommentar