De 3 vigtigste typer af online markedsføring

Som aktiv online iværksætter, vil du hurtigt og ofte have et behov for, at beskæftige sdig med online markedsføring af en art for, at skaffe besøgende og i sidste ende kunder i butikken.

Om du selv står for det eller du har eksterne personer til at ordne det for dig er det vigtigt at du har en fornemmelse for de mest brugte typer af online markedsføring. Fordelen med det online medie er at det kun er fantasien der sætter grænser for hvordan du kan markedsføre dig og ramme dine potentielle kunder lige der hvor de befinder sig.

Som overskriften siger, er der 3 typer af online markedsføring som umiddelbart er de mest benyttede. Du vil uden tvivl kende noget til nogle af dem og hvis ikke vil jeg anbefale dig at grave lidt dybere og finde ud af om det kunne være den rigtige metode for dig. Den bedste måde at finde ud af hvad der virkelig fungere er selvfølgelig først og fremmest, at sætte sig ind i virkemidlerne og metoderne til at bruge de forskellige metoder, men min bedste anbefaling er at komme i gang med at prøve det af.

Google AdWords kan blive din stærkeste partner

Google adwords er et redskab til markedsføring igennem Google. Når der laves en søgning på Google har du måske oplevet at der kommer en række resultater øverst samt i højre side af skærmen. Resultaterne er annoncer med markedsføring fra alle typer af virksomheder og private og fungerer på den måde at du som annoncør opretter en kampagne med annoncetekst der fortæller hvad din side tilbyder og hvad den besøgende får ud af at besøge siden.

Læs mere om Google Adwords

Derefter tilføjer man en række søgeord som relaterer til annonceteksten samt din hjemmeside og branche. Når en besøgende på Google efterfølgende indtaster det pågældende søgeord, vil din annonce blive vist i toppen eller højre side af skærmen. Du betaler efterfølgende en pris pr. klik til Google.

Adwords er som regel et af de bedste værktøjer til at markedsføre en virksomhed og/eller hjemmeside da man har mulighed for selv at bestemme præcis hvornår din annonce skal dukke op.

Jeg vil anbefale dig at læse lidt mere om AdWords inden du går i gang, for det er ikke helt ligegyldigt hvordan du udvælger dine søgeord og opbygger din annoncetekst.

Affiliate marketing som online markedsføring

Affiliate marketing kan bedst beskrives som et ”markedsførings netværk”. Som almindelig internetbruger møder du dagligt store mængder af reklamer i form af bannere, links eller andet. Disse reklamer kommer oftest fra et affiliate netværk.

Et affiliate netværk funger på den måde at de laver aftaler med en mængde virksomheder som ønsker at markedsføre sig på nettet. Affiliate netværket får XX kr. pr klik/salg/tilmelding som der bliver foretaget igennem deres link. De samler så de enkelte kampagner og udbyder dem til deres brugere.

Hvis du smider en banner eller link ind på din side og en af dine besøgende benytter sig at det pågældendelink får du en andel af den pris virksomheden har betalt. Fortjenesten kan variere fra 1 kr. og helt op til 6-700kr alt efter hvilken type kampagne der er tale om.

Som annoncør får du mulighed for at få spredt dit budskab ud til et bredt publikum og gøre brug af de besøgende der kommer ind på andre sider end din. Hvis du er i tvivl om hvordan det hænger sammen og hvilke fordele der er i affiliate marketing for dig, så prøv at tage kontakt til et af de affiliate netværk der er i DK i dag.

Sociale medier spreder budskabet på ingen tid

I kategorien Sociale Medier er de mest brugte i dag Facebook, Twitter, linkedIn og Google+ er ved at finde sin plads. De har hver især deres styrker og svagheder alt efter hvilke segment du vil henvende dig til, så undersøg de enkelte medier og find det sted hvor dine kunder befinder sig i dagligdagen.

Der er mange muligheder for markedsføring på de sociale medier, en håndfuld af dem er listet her:

  • Fanpages/Likes
  • Annoncering: Banner reklamer som vi kender det
    fra mange andre sider
  • Twitter og Facebook status: Kom med et budskab
    der bliver vis for alle venner, followers, grupper og hvad vi elleres har af
    betegnelser.

Jeg har selv testet de fleste metoder og effekten er udmærket men selvfølgelig meget varierende. Derfor er det enormt vigtigt at du lægger en ordentlig strategi og gennemtænker hvem du vil henvende dig til, hvad budskabet skal være og hvordan man skal fange opmærksomheden.

Derudover findes der selvfølgelig et utal af metoder til at markedsføre sig online og det er i sidste ende kun fantasien der sætter grænser. Det er derfor det online medie er sådan et fantastisk redskab til at få budskabet serveret på et sølvfad for dine potentielle kunder!

Jeg håber det gav lidt inspiration og blod på tanden til at kaste dig ud i online markedsføringens forunderlige verden! Har du kommentarer eller tilføjelser er du velkommen til at smide en kommentar herunder 🙂

Men se nu efter at komme i gang!

De største iværksætter hilsner

Thomas

Skriv en kommentar