DanskeBank vil have fat i unge investore

I de senere år er der kommet meget fokus på investering. Det har været en hobby og beskæftigelse for mange i lang tid, men i den senere tid er det begyndt at sprede sig ud blandt større dele af befolkningen. Hvad det før var forbeholdt for abonnenter af Børsen, har også spredt sig til mange andre befolkningsgrupper, ikke mindst de unge, har fået interesse for at investere.

Det er naturligvis ikke noget, der er gået de danske bankers næser forbi. En af dem der har været dygtige til at opfange tendensen og gøre noget aktivt er Danske Bank, der fornyligt lancerede “June”.

Investeringens svar på MobilePay

June har gjort det let at investere, og man kan sprede sin investering på vidt, da der primært investeres gennem ETF’er (Du kan læse mere om hvad en ETF er her), hvilket betyder at risikoen for at miste er lavere, end hvis man investerer i mere traditionelle aktier.

Med June er det let at investere, og man kan være med fra så lavt et beløb som 100 kroner, og man kan vælge om man vil overføre et fast beløb om måneden og dermed lave det til en opsparing med bedre end renter. Man kan logge ind via Mobilepay, der som bekendt også er et “barn” af  Danske Bank.

Ingen frihed til at vælge

Der er dog også en meget stor hurdle omkring June, der er nemlig ikke skyggen af frihed til at vælge, hvad det er man gerne vil investere i. Man har med andre ord ikke nogen form for indflydelse. Det er altså et smart træk af Danske Bank, hvis de gerne vil fange dem, der er helt uvidende omkring aktier, og som bare gerne vil have ne opsparing der har lidt mere afkast end de renter der tilbydes. Dog er det nok tvivlsomt, at de fanger mange der reelt er interesseret i at investere, da en stor del af denne interesse ofte bunder i, at man gerne selv vil finde de aktier, der kan give et afkast. Det eneste der er muligt ved June er at indtaste hvor risikovillig man er.

Der er ikke den store tvivl om, at de danske banker gerne vil have fat i de unge mennesker, da disse naturligvis er fremtiden. Der er heller ikke den store tvivl om, at det ikke altid er lige let at kapre kunder, der generelt ikke bruger meget tid på at tænke over deres bankvalg.

MobilePay var et smart træk, og nu bygger de videre med June. Begge ting der ikke kræver, at man er kunde i forvejen, men som giver et godt billede af virksomheden Danske Bank.

Skriv en kommentar