5 ting du bør lægge vægt på når du vælger rekrutteringsfirma

De fleste har sikkert prøvet en fejlrekruttering og ligeledes oplevet hvordan det får konsekvenser får den ansatte, nærmeste kollegaer og den øvrige organisation. En god rekruttering kræver at dit rekrutteringsfirma har solide kompetencer indenfor rekruttering.

Der skal lægges vægt på det gode håndværk og det kræver gode konsulenter med gode værktøjer.

1. Hvordan afdækkes både de personlige og faglige kompetencer?

Kandidatens personlige kompetencer er afgørende for succes i jobbet. Størstedelen af alle stillingsprofiler kræver tværgående samarbejde enten i form af form af projekter eller på daglig basis. Den ansatte skal forholde sig til nye og skiftende kolleger, der alle møder op med hver forventninger til samarbejdet – det er her, der stilles krav til både faglighed og personlighed.

2. Hvordan afdækkes job-profilen?

En job-profil er andet end stillingsbeskrivelsen med tilhørende faglige og personlige kvalifikationer. Den bør også indeholde en kortlægning af hvilke udfordringer stillingen skal bidrage til at løse, hvem der er de nærmeste samarbejdspartnere og nærmeste leders egen ledelsesstil.

Få Jeres partner til at beskrive hvordan de indsamler og strukturerer den øvrige information.

3. Hvordan finder de kandidaterne?

LinkedIn er et supplement til gennemførelsen af search-opgaverne – ikke den eneste kilde. Få kortlagt hvordan din rekrutteringspartner også arbejder med search uden anvendelse af LinkedIn.

Ethvert rekrutteringsfirma kan blive kvalt i sin egen succes. Det er normal standard at der ved en aftale med et rekrutteringsfirma indgår en klausul om, at de ikke rekrutterer fra din virksomhed i en periode.  At et rekrutteringsfirma har mange kunder i en industri kan også medføre at de ikke har flere steder i samme branche at hente kandidater.

4. Er de respektable ambassadører for Jeres virksomhed?

En samarbejdspartner på rekrutteringsområdet skal optræde professionelt på vegne af kunden. Områder der bør afdækkes er

  • Er der præsentable lokaler?
  • Hvordan opbevares fortrolige ansøgninger og persondata?
  • Hvordan kvitteres for modtagne ansøgninger?
  • Hvordan gives der afslag?
  • Hvordan kontakter de kandidaterne?
  • Hvad er deres værdier, hvordan efterleves og er der et match mellem Jeres værdier og det udvalgte rekrutteringsfirma

5. Er der tilfredse kunder og langvarige kunderelationer?

Tilfredse kunder og langvarige samarbejdsrelationer er en god indikator for, at et rekrutteringsfirma formår at omstille sig og følge med kundens behov samt levere kandidater, der skaber værdi for virksomheden.

Læs mere om Rekruttering generelt

Læs mere om Executive Serarch

Læs mere om ADVANZ Search & Selection